Linkbuilding
Linkbuilding
Linkbuilding is een van de meest uitdagende vaardigheden om hoge posities te behalen in de gratis zoekresultaten van Google. Met linkbuilding kom je al sneller hoger in google. Google gebruikt meer dan 200 factoren bij het rangschikken van pagina’s. De belangrijkste factor is ook in 2022 nog steeds de weging van de links vanaf andere websites naar jouw website.
Google pakt een link van een website naar een andere website namelijk als een blijk van vertrouwen. Als meerdere websites naar een pagina linken dan is het waarschijnlijker dat deze goed vindbaar is in zoekmachines.
Linkpopulariteit is zeer belangrijk.
Maar er komt veel kijken bij het verkrijgen van links. In deze gids leggen we de belangrijkste principes uit, waaronder:
- Waarom links belangrijk zijn voor zoekmachines als Google
- Waarom sommige links beter zijn dan andere
- Wat meer links naar een website doet met de posities in Google
- Op wat voor manieren je aan links kunt komen
- Welke risico’s er zijn
Na het lezen van deze gids ben je goed voorbereid om op een verantwoorde manier meer links naar je website te (laten) plaatsen. Het doel hiervan is langdurig hoge posities behalen in de organische (gratis) zoekresultaten pagina’s van Google.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het actief verkrijgen van waardevolle links op websites van derden die naar een pagina op jouw website verwijzen. Het doel van linkbuilding is om door zoekmachines als autoriteit beschouwd te worden en daardoor hogere posities te krijgen voor de zoektermen die op die pagina worden gebruikt.
Dofollow VS nofollow
In het begin volgden zoekmachines alle links die op internet stonden. Als gevolg gingen sommige webmasters overmatig links plaatsen op allerlei mogelijke websites, zonder dat deze redactioneel waren goedgekeurd.
Google, Yahoo en Microsoft kwamen daarom met de html tag “noindex” om webmasters een manier te geven om een link te plaatsen, zonder dat dit gezien wordt als een redactionele aanbeveling.