Google analytics

Wat is Google analytics?

Google Analytics is een gratis oplossing voor digitale analyse waarmee u het verkeer op uw website kunt volgen.

Google Analytics heeft de afgelopen jaren veel veranderingen ondergaan. Het werd voor het eerst gelanceerd in 2005 als Urchin Software en omgedoopt tot Google Analytics in 2007.

Google analytics

Google analytics is op dit moment de meest gebruikte tool om meer inzicht te krijgen in de bezoekers van een webshop. U kunt via Google analytics zien hoeveel bezoekers uw webshop heeft en waar deze bezoekers vandaan komen. U kunt zien of de bezoekersaantallen toenemen of juist afnemen in een bepaalde periode en hoe de bezoekers van uw webshop zich gedragen. U kunt ook zien welke bezoekers een bestelling plaatsen en waar deze betalende bezoekers (ook wel converterende bezoekers genoemd) vandaan komen.

De nauwkeurigheid van Google Analytics 4 is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vorige versies. Wanneer gebruikers in vorige versies van Analytics bijvoorbeeld uw website op hun smartphone of tablet bezochten, werd sommige informatie over die bezoeken helemaal niet teruggestuurd voor verwerking door de server – dat is nu niet meer het geval! Bovendien waren oudere versies niet erg goed in het vastleggen van gebruikersactiviteiten op mobiele apparaten; ook dat is niet langer het geval! Het komt erop neer dat deze versie u beter inzicht geeft in hoe mensen UW website gebruiken – of dat nu via desktop computers of mobiele apparaten is – zodat U weloverwogen beslissingen kunt nemen over hoe U UW bedrijf wilt laten groeien.

Dat laatste is heel belangrijk voor de marketing van uw webshop. Met analytics kunt u precies zien waar uw online omzet vandaan komt. Komt uw omzet binnen via een Adwords campagne? En zo ja, is dit kosteneffectief? Of komt uw omzet binnen via Facebook? Misschien is er een andere site die naar uw webshop linkt en regelmatig converterende bezoekers oplevert? Of komt uw omzet voornamelijk binnen via de gratis zoekresultaten in Google?

De antwoorden op deze vragen zijn noodzakelijk om de effectiviteit van uw marketing inspanningen te kunnen meten. In de volgende onderdelen zal ik toelichten hoe u analytics kunt inrichten om deze vragen beantwoord te krijgen. U kunt het inrichten van Google analytics natuurlijk ook door mij laten verzorgen.